Extra bodemonderzoeken

Gepubliceerd op 30 november 2022

buggenum_7

Rond de jaarwisseling gaan we nog extra bodemonderzoeken uitvoeren voor dijkversterking Buggenum op het dijktraject langs de Arixweg en Groeneweg, op het moment dat voldoende grondeigenaren hier hun medewerking aan hebben verleend. Op het traject langs de Arixweg en Groeneweg is meer kennis nodig over de bodem en de eigenschappen van de grondlagen.

Bij dit deel ontbreekt nog informatie over de ruimte die wij nodig hebben voor het dijktraject, ook wel het ruimtebeslag genoemd. De maatregelen om het faalmechanisme piping* te voorkomen heeft de grootste invloed op het ruimtebeslag. De maatregelen kunnen verticaal of horizontaal worden uitgevoerd. Welke maatregel we toepassen is sterk afhankelijk van de bodemopbouw, en met name van de exacte aanwezigheid van klei (locatie en dikte).

Met geofysisch bodemonderzoek wordt de bodemopbouw en dikte van de kleilagen vastgesteld.

Het onderzoek wordt uitgevoerd met een quad voorzien van een grondradar en een draagbaar elektromagnetisch inductie systeem. Daarnaast zijn er misschien een aantal handboringen nodig.

QuadDraagbaar elektromagnetisch inductie systeem

De foto's zijn een voorbeeld van een quad met grondradar en een draagbaar elektromagnetische inductiesysteem.

De eigenaren van de percelen in dit deelgebied hebben een brief over de onderzoeken ontvangen en zijn allemaal nog eens benaderd voor een nadere toelichting.

*: Piping is een belangrijk faalmechanisme bij dijken. Hierbij stroomt water via een zandlaag onder een dijk door en komt achter de dijk weer omhoog. Hierdoor kan een wel ontstaan. Na verloop van tijd kan het water zand meevoeren en begint er een kanaal (pipe) onder de dijk te ontstaan. Als dit proces langer doorgaat, vormt zich een doorgaande verbinding tussen het buitenwater en het achterland en kan bij uitslijting van het kanaal de dijk instorten.


Terug naar het nieuwsoverzicht