Nieuws december 2022


Nieuws december 2022

Aan het einde van het jaar, praten we u graag bij over verschillende onderwerpen.

Voorontwerp tracé van de nieuwe dijk of kering

We nemen u graag mee in de laatste stand van zaken van het ontwerp van het gehele dijktracé (inclusief glazen/zelfsluitende/demontabele kering of keermuur). Op enkele laatste punten wordt de befaamde punt op de i in het ontwerp geplaatst. Inmiddels is gestart met het Inrichtingsplan. In dit plan worden belangrijke inrichtings- en vormgevingswensen en eisen geformuleerd. We verwachten dat dit plan in het voorjaar klaar is. We zullen het plan gebruiken bij de presentatie van de definitieve ontwerp tijdens een nog te plannen informatiebijeenkomst. Ook is het Inrichtingsplan belangrijk voor de aannemer. Deze kan in dit plan zien op welke wijze straks de dijk en kering in Arcen en de omgeving ingepast wordt. Bekijk het ontwerp in deze pdf (pdf, 2.3 MB).

Schanstorenplein

Het Schanstorenplein is afgelopen weken in een tweetal ontwerpsessies met ook de omgeving verder ontworpen. In de vervolgfase wordt de aannemer gevraagd dit ontwerp verder uit te werken en een kostenraming te maken. Het ontwerp is gericht op het beter positioneren van de Schanstoren. Ook willen we de vroegere muur in de inrichting van het plein benadrukken. De oude gracht wordt in een groen talud in het verlengde van de Kurversgraaf gerealiseerd met diverse wandelpaden naar de Maasboulevard en de nieuwe dijk richting de kasteeltuinen en de watermolen. De parkeerplaats wordt met 7 parkeerplaatsen uitgebreid en wordt met heggen en bomen ingepast. Hieronder vindt u het ontwerp.

afbeeldings-schanstorenplein-arcen-nieuwsbrief-dec

Watermolen, kasteeltuinen, Lingsforterbeek en vispassage

Ook is de afgelopen weken hard gewerkt aan het ontwerp van de vispassage bij de watermolen. Met Stichting Limburg Landschap, de IJsvogel, gemeente Venlo en het Waterschap zijn stappen gezet voor het ontwerp van de vispassage, waarbij ook de watermolen en de Lingsforterbeek met de kasteeltuinen water ontvangen voor de verschillende functies. Hierbij hebben alle partijen in beeld, dat er een waterverdelingsvraagstuk ligt en dat er in ieder geval 1 maand per jaar er onvoldoende water is om alle functies van water te voorzien. Het ontwerp van de vispassage kan met dit vraagstuk nu wel worden afgerond. Genoemde partijen gaan met elkaar het verdelen van water nader bespreken. Hiervoor wordt een kalender opgesteld waarmee duidelijk wordt hoeveel water er in de verschillende perioden stroomt en welke functie wanneer hoeveel water nodig heeft. In het voorjaar wordt duidelijk of en op welke wijze partijen het water gaan verdelen voor de verschillende functies en of de vispassage gerealiseerd kan worden.

Maatwerkoplossing hotel Rooland

Met de dijkverlegging in het noorden van Arcen vervallen de huidige keringen. De kering op de Maasstraat en gedeeltelijk op de N271 richting Well vervallen als functie, maar de dijken/wegen worden niet verwijderd. Om het hotel te beschermen wordt een maatwerkoplossing toegepast, zodat de huidige waterveiligheid behouden blijft. Op twee plekken wordt de N271 circa 15 cm. verhoogd tot 16.85m +NAP. Dit is tussen de ophoging richting Well op de N271 (ongeveer 120 meter) en de rotonde en ten zuiden van de rotonde (ongeveer 170 meter). Met deze oplossing blijft het hotel beschermd. Ook blijft de ontsluiting richting rotonde Arcen kasteeltuinen als evacuatieroute bij hoog water zo lang mogelijk in stand. Bij extreem hoge waterstanden zullen de gasten van hotel Rooland en vakantiepark Roompot/Thermen 2000 via evacuatieroutes via hoge grond ontsloten zijn. De verwachting is bij deze extreme hoogwaters, dat de N271 richting Well en Lomm deels of onder water staan. De route vanuit Arcen is dan via de rotonde Kasteellaan/N271 via Duitsland naar elders. Arcen is met de nieuwe dijken en keringen beschermd.

Spreekuur vervalt op 28 december en 4 januari

De komende twee weken vervalt het inloopspreekuur in het Raadhuis. Van woensdag 11 januari bent u tussen 15:00 en 17:00 uur weer welkom op het spreekuur.


Meer informatie

Voorontwerp tracé

Bekijk de laatste stand van zaken van het ontwerp van het gehele dijktracé.