Gastlessen van Waterschap Limburg: Collega Rimko aan het woord
Vorig jaar zijn we bij het waterschap gestart met het verzorgen van gastlessen door heel Limburg. Na een succesvol eerste jaar verzorgen we dit jaar tijdens de Week van Ons Water meer dan 50 gastlessen in één week. Wij gingen in gesprek met collega Rimko Nijsten, een van de vele gastdocenten deze week.
Rimko werkt bij Waterschap Limburg als Vakspecialist Toezicht en Handhaving Agrarische Sector. Kort gezegd houdt hij toezicht of agrariërs de geldende wet- en regelgeving naleven. Tijdens de Week van Ons Water verruilt hij het werken met agrariërs tijdelijk voor leerlingen van de basisschool. We hebben Rimko enkele vragen vóór en enkele vragen na de gastles gesteld.
Interviewvragen vooraf
Waarom heb je je opgegeven als gastdocent?
“Ik las vorig jaar hoe leuk het was om een gastles te geven. Het leek me super om kinderen iets te leren over ons mooie werk.”
Heb je al eens eerder voor de klas gestaan?
“Nee, dit is mijn eerste keer voor de klas.”
Wat hoop je dat de kinderen zullen leren van je gastles?
“Ik wil dat de kinderen weten wat Waterschap Limburg doet. En dat ze leren waarom sommige dingen belangrijk zijn, zoals een regenwaterbuffer of een vistrap. Ook wil ik ze iets meegeven over klimaatverandering en hoe ze zelf kunnen helpen, bijvoorbeeld door de tuin bij hun ouders proberen te vergroenen.”
Hoe heb je je voorbereid op deze gastles?
“Ik heb de interne trainingssessie gevolgd en daarna met collega’s de presentatie doorgenomen. We hebben samen besproken hoe we de les zouden aanpakken.”
Kun je een leuke anekdote delen over je ervaring met het werken bij Waterschap Limburg die je ook in de les gaat gebruiken?
"We moeten wel eens vaker door een beekje lopen om aan de andere zijde te komen. Dan heb ik op een stok om de 10 centimeter streepjes staan. Dan steek ik die in de beek om te kijken hoe diep die is. Mijn laarzen zijn 45 centimeter hoog, dus tot 4 streepjes kan ik erdoor lopen. Ik mat met de stok 3 streepjes. Dat zou in theorie dus prima moeten kunnen gaan, maar... Ik stapte de beek in en stond direct tot halverwege bovenbeen in t water. Bleek dat ik op een steen gemeten had. Gevolg: Natte broek, natte sokken en laarzen vol met water...”
Vragen na de gastles
Je gastles is zojuist achter de rug. Hoe ging het?
“Het ging prima! Samen met mijn collega Inge maakten we er een leuke les van. Het was heel ontspannen en gezellig.”
Wat was het hoogtepunt van je les voor de kinderen?
“De kinderen stelden allerlei vragen. Je zag de verraste gezichten tijdens het vertellen en ze waren echt geïnteresseerd. Dat was mooi om te zien.”
Zijn er vragen van de kinderen die je bijzonder verrast of geamuseerd hebben?
“Een kind vroeg me of ik mijn werk leuk vind. Toen ik ja zei, vroeg hij of het goed betaalde. Vind ik een bijzondere vraag voor een kind van 11 haha!”
Wat heb je zelf geleerd van deze ervaring?
“Ik vind het superleuk om over ons werk te vertellen. En ik heb gezien hoe geïnteresseerd kinderen zijn, vooral als je iets uitlegt met een foto of filmpje.”
Kunnen we jou in de toekomst weer inplannen als gastdocent?
“Zeker weten! Ik mag zelfs nog een les geven. Aanstaande vrijdag vervang ik een collega.”
Meer weten?
Op onze Educatiepagina vertellen we meer over de verschillende (les)pakketten die we aanbieden aan zowel basisscholen alsook voortgezet onderwijs.