Opknapbeurt Spiekerbeek in Ven-Zelderheide van start

Gepubliceerd op 3 oktober 2024

DJI_0854-3 (Breedbeeld)

Vanaf 7 oktober start Waterschap Limburg met de uitvoerende werkzaamheden aan de Spiekerbeek in Ven-Zelderheide (gemeente Gennep). De situatie rondom de Spiekerbeek wordt verbeterd, waardoor het water beter kan afstromen richting de Niers. Ook worden er aanpassingen gedaan om het gedeelte bij de Vensestraat toegankelijker te maken voor beheer, onderhoud en omwonenden.

Het tracé van de Spiekerbeek in Ven-Zelderheide heeft, zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts, een hoogteverschil in de bodem. Tijdens hevige regenval kan het water dan niet goed afvloeien. Het waterschap analyseerde tijdens het voortraject een aantal onderdelen. Zo is er gekeken welke aanpassingen nodig waren aan het bodemprofiel om de afstroming te verbeteren. Stroomafwaarts bij de Vensestraat is gezocht naar ruimte voor effectief beheer en onderhoud. Daarnaast is er gekeken naar de toekomstbestendigheid en koppelkansen uit het Lob van Gennep project.

Benodigde aanpassingen

Het definitieve ontwerp is een uitwerking welke is voortgekomen uit gesprekken met omwonenden, gemeente Gennep, woningbouwvereniging Destion en project Lob van Gennep. Een aantal belangrijke aanpassingen zijn opgenomen om de doelstellingen te behalen. Zo worden er nieuwe in- en uitstroomvoorzieningen gemaakt ter hoogte van de Hogeweg en de Kerkvonder. Verder stroomafwaarts, ter hoogte van de Vensestraat, worden nieuwe duikers gelegd, taluds gestabiliseerd en een nieuwe haag geplant.

Effecten omgeving tijdens de bouw

Tijdens de werkzaamheden kan de omgeving enige overlast ervaren, zoals geluidshinder en tijdelijke verkeersbeperkingen bij de aan- en afvoerroutes. Het waterschap doet er alles aan om overlast tot een minimum te beperken. De verwachte duur van de uitvoering is circa zes weken, afhankelijk van weersomstandigheden en andere onvoorziene factoren.

Meer informatie

Alle actuele informatie en achtergronddocumentatie over project Spiekerbeek is te vinden op de projectpagina via de website van Waterschap Limburg.