Veel neerslag verwacht, we zijn voorbereid

Gepubliceerd op 17 mei 2024 (om 14:56)

Update 18-05-2024: We zijn een liveblog gestart, hier staat de laatste informatie: Waterschap Limburg opgeschaald naar coördinatiefase 1 - Waterschap Limburg

Het KNMI voorspelt voor vandaag, vrijdag 17 mei, veel neerslag in onze provincie. Vanaf 12.00 uur is code geel afgekondigd voor zware neerslag. Code geel duurt tot middernacht.

Update 17 mei: 14:52

Het KNMI voorspelt dat het buienfront zuidelijker overtrekt dan vanochtend werd verwacht. In Noord-Limburg rekent het KNMI vandaag nog steeds op 10 tot 20 mm regen. In het zuiden verwacht het KNMI minder regen dan vanochtend, namelijk 20 tot 40 mm regen.

Buffer Vroenhof bij Valkenburg

Bij inspectie vanochtend bleek dat er nog water in de regenwaterbuffer bij Vroenhof stond. Uit voorzorg is het water versneld afgevoerd in ons beeksysteem. Hierdoor is een opstopping van takken ontstaan en is er plaatselijk wateroverlast geweest. De opstopping is verwijderd en we nemen nu nog extra maatregelen om plaatselijke wateroverlast te voorkomen.

Kans op lokale wateroverlast

Op dit moment is niet te voorspellen waar de neerslag precies gaat vallen of wat de duur en kracht ervan zal zijn. Daarom is plaatselijke wateroverlast niet helemaal uit te sluiten.

Via de Centrale Regiekamer blijven we de waterstanden, waterafvoer en de verwachte neerslag nauwgezet volgen. Houd voor meer informatie onze website en social mediakanalen in de gaten. Hier plaatsen wij updates als het nodig is.

Wat doe je bij plotselinge wateroverlast?

Op de website www.wachtnietopwater.nl staan tips de helpen om mogelijke wateroverlast te beperken.

Op de website www.brandweer.nl/onderwerpen/storm-en-wateroverlast/ staat meer informatie over wie je wanneer moet bellen bij wateroverlast.

Waterstanden App

Informatie over de waterstanden en de afvoer van de beken vind je op www.waterstandlimburg.nl. Je kunt ook de WaterstandLimburg-app downloaden in de App Store of Google Play Store.

Meldkamer Water

Wateroverlast kun je melden via Meldkamer Water door te bellen naar 0800 03 41 (24 uur per dag, 7 dagen per week).

Update 17 mei: 10:52

Klaar om verwachte neerslag op te vangen

In Noord-Limburg verwacht het KNMI vandaag 10 tot 20 mm regen. In het zuiden valt er 20 tot 40 mm regen, met uitschieters tot 70 mm in het uiterste zuiden. De regen trekt langzaam naar het zuiden richting België weg. Voor de Belgische grensstreek We verwachten verhoogde afvoeren in onze beken, maar dit kunnen ze goed verwerken. Onze regenwaterbuffers zijn leeg en klaar om de verwachte neerslag op te vangen. Met het oog op de voorspelde neerslag voeren we wel extra inspecties uit bij onze buffers om de situatie goed in de gaten te houden.

Kans op lokale wateroverlast

Op dit moment is niet te voorspellen waar de neerslag precies gaat vallen of wat de duur en kracht ervan zal zijn. Daarom is plaatselijke wateroverlast nooit helemaal uit te sluiten.

Via de Centrale Regiekamer blijven we de waterstanden, waterafvoer en de verwachte neerslag goed in de gaten houden. Houd voor meer informatie onze website en social media kanalen in de gaten. Hier plaatsen wij updates als het nodig is.

Update 16 mei 15:19 uur: Code geel

Vanwege enkele onweersbuien met lokaal veel neerslag en kans op hagel heeft het KNMI voor donderdag 16 mei, vandaag, van 14.00 tot 19.00 uur code geel afgegeven.

Klaar om de verwachte neerslag op te vangen

Twee weken geleden viel er ook al veel neerslag in onze provincie. Na deze regenval zijn al onze regenwaterbuffers, inclusief die van Berg en Terblijt, en de beken geïnspecteerd. Zodat ons watersysteem weer klaar is voor een volgende bui. De plaatselijke wateroverlast door de bui van woensdag 15 mei in Berg en Terblijt werd veroorzaakt door het afstromen van het regenwater in de straten. Ons watersysteem was en is volledig in orde en klaar om de verwachte neerslag op te vangen. Met het oog op de voorspelde neerslag voeren we wel extra inspecties uit bij onze buffers om de situatie goed in de gaten te houden.