Code oranje vanavond vanwege lokale onweersbuien

Voor vanavond, dinsdag 9 juli 2024, heeft het KNMI code oranje afgegeven voor het hele land. Deze waarschuwing geldt van 18.00 tot 22.00 uur.

De zwaarte van de buien trekt vanuit het zuiden voornamelijk over de provincies Zeeland, Brabant en Utrecht. Provincie Limburg lijkt vooralsnog in mindere mate te maken te krijgen met onweersbuien. Bij de verwachte hoeveelheden regen kan de waterafvoer toenemen en kunnen de waterstanden stijgen. Maar met de voorspelling (10 tot 20 millimeter) neerslag, verwachten we geen problemen met onze watersystemen. Door de aard van de lokale onweersbuien is het lastig te voorspellen waar de buien precies zullen vallen. Lokaal kan er meer neerslag vallen, wat mogelijk tot plaatselijke wateroverlast kan leiden. Gezien de onzekerheden blijven we de situatie nauwlettend volgen.

We blijven monitoren

Via onze Centrale Regiekamer monitoren we voortdurend de waterstanden, waterafvoer en de verwachte neerslag. Wanneer nodig en mogelijk nemen we extra maatregelen. Houd voor meer informatie onze website en social media kanalen in de gaten. Hier blijft u op de hoogte van updates.

Wat doe je bij plotselinge wateroverlast?

Op de website www.wachtnietopwater.nl staan tips de helpen om mogelijke wateroverlast te beperken.

Meer informatie over wie je wanneer moet bellen bij wateroverlast vind je op www.brandweer.nl/onderwerpen/storm-en-wateroverlast/.

wiebelik

Waterstanden App

Informatie over de waterstanden en de afvoer van de beken vindt u op www.waterstandlimburg.nl. U kunt ook de WaterstandLimburg-app downloaden in de App Store of Google Play Store.

Meldkamer Water

Wateroverlast kunt u melden via Meldkamer Water door te bellen naar 0800 03 41 (24 uur per dag, 7 dagen per week).

Voor Limburg is wordt 10 tot 20 millimeter Neerslag verwacht. Maar dit kan Lokaal hoger uitvallen en voor plaatselijke wateroverlast zorgen.

Plaatselijke wateroverlast is niet wateroverlast vanuit het watersysteem.