Oplossingsrichtingen en maatregelen
Tijdens de verkenning onderzoeken we welke mogelijkheden er in de gebieden zijn om onze doelen te behalen. Er zijn namelijk verschillende oplossingsrichtingen mogelijk, die bestaan uit verschillende combinaties van bouwstenen. Deze bouwstenen zijn mogelijke maatregelen. Samen met de omgeving zijn verschillende oplossingsrichtingen in beeld gebracht. De bouwstenen die kansrijk zijn, worden beschreven in een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Deze wordt midden april gepubliceerd. U kunt hier dan met een zienswijze reactie op geven. Op de hoogte blijven? Meld u dan aan voor onze nieuwsbrief.
Bij de start van de verkenning waren er al een aantal bouwstenen in beeld. Na inbreng vanuit de omgeving zijn de volgende bouwstenen mogelijk: aanleg nieuwe waterkering, aanleg nieuwe waterkering als contructie, bestaande waterkering versterken, bestaande waterkering verwijderen, korte hoogwatergeul, lange hoogwatergeul, ondiepe kwelgeul, diepe kwelgeul, maaiveldverlaging, verlaagde weg, brug, jachthaven verplaatsen, natuurontwikkeling langs de oevers, aanleg natuur.
In de voorverkenning zijn er voor elk gebied rivierkundige schetsen gemaakt. Deze rivierkundige schetsen gaan uit van wat voor de rivier de beste situatie zou zijn. Er zijn toen al een aantal oplossingsrichtingen uitgewerkt. In de eerste fase van de verkenning is er samen met betrokkenen gekeken naar deze oplossingsrichtingen. De oplossingsrichtingen die ook binnen onze kaders passen, beschrijven we in de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Uiteindelijk willen we per deelgebied meerdere oplossingsrichtingen verder gaan onderzoeken in de Milieueffectenrapportage. Daarbij onderzoeken we de effecten op onder andere water, bodem en de leefomgeving. Daarnaast kijken we ook naar kosten en draagvlak.
In het beoordelingskader staat waar maatregelen aan moeten voldoen. Het beoordelingskader is onderdeel van de NRD.
We hebben niet elk gebied nodig om onze doelstellingen te behalen. Het zou dus kunnen dat het uiteindelijk niet nodig is om in uw gebied maatregelen te treffen. Tijdens de verkenning gaan we met inwoners, ondernemers en andere betrokkenen de puzzel leggen en kijken wat de best mogelijke opties per gebied zijn. De stuurgroep beslist hier over.
Wel is duidelijk dat er sowieso aan beide zijden van de Maas maatregelen gaan komen, zodat zowel gemeente Venlo als gemeente Horst aan de Maas gaan profiteren van de kansen die dit project biedt.
We toetsen de oplossingsrichtingen op verschillende momenten. De verkenning startte met ongeveer vijf oplossingsrichtingen per deelgebied. Deze richtingen zijn getoetst door te onderzoeken of zij passen binnen het kader en op draagvlak kunnen rekenen. Aan de hand van deze toetsing en de inbreng vanuit de omgeving willen we tot ongeveer één of twee oplossingsrichtingen per deelgebied komen.
De gekozen oplossingsrichtingen zijn de ‘alternatieven’ die beschreven worden in een Notitie van Reikwijdte en Detailniveau (NRD). In de Milieueffectenrapportage (MER) worden deze alternatieven uiteindelijk onderzocht. Denk dan aan onderzoek naar de effecten op lucht, water, bodem en het landschap, maar ook geluidsniveaus en gezondheid.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is opdrachtgever van dit project. De stuurgroep bestaande uit bestuurders van alle samenwerkende overheden binnen Vierwaarden, adviseert het ministerie. De minister zal uiteindelijk beslissen over de uitkomst.
Het is nog niet bekend welk pakket aan maatregelen er uiteindelijk komt. Hiervoor gaan we in de verkenningsfase mogelijke oplossingsrichtingen naast elkaar leggen, waarin zowel waterveiligheid, natuur en landschap, ruimtelijke ontwikkeling en ruimtelijke kwaliteit verbeterd worden. Dankzij het beoordelingskader en de voorverkenning hebben we wel al een aardig beeld van de mogelijke oplossingsrichtingen. Samen met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden gaan we het mogelijke pakket aan maatregelen onderzoeken.
We willen de gebieden veiliger, mooier en duurzamer achterlaten voor iedereen. Project Vierwaarden is een project met verschillende doelen. Hiervoor willen we zorgvuldig afwegingen maken en dat kost tijd. Door alle mogelijkheden goed te onderzoeken kunnen wij tot het beste plan komen. Tot die tijd hebben wij in beeld wat de zwakke plekken zijn in de dijken. Er is een stappenplan gemaakt om hier tussentijds op te kunnen anticiperen wanneer sprake is van hoogwater.
Aan het eind van de verkenningsfase wordt een voorkeursbeslissing genomen. Daarin geven we aan wat het beste pakket aan maatregelen is voor het hele gebied. Zoals het er nu naar uitziet, wordt deze voorkeursbeslissing begin 2026 genomen. Bekijk onze projectpagina voor de meest actuele planning.
In de voorkeursbeslissing wordt aangegeven welke specifieke maatregelen waar worden genomen. Hierin wordt bijvoorbeeld ook aangegeven welk type dijk wordt aangelegd. De exacte berekeningen volgen daarna.
Na de verkenningsfase, start de planuitwerkingsfase. Naar verwachting start daarna in 2029 de uitvoeringsfase waarin we de werkzaamheden gaan uitvoeren.
Volgens de huidige planning start de realisatiefase in 2029. De ervaring leert dat in elk deelgebied ongeveer drie jaar gewerkt wordt. Op die manier kunnen de werkzaamheden goed en zorgvuldig uitgevoerd worden.
Bij de verdere uitwerking van de plannen wordt ook gekeken naar eventuele hinder in het gebied. We proberen hinder altijd te minimaliseren. Daarnaast gaan we waar nodig in gesprek met individuele bewoners en bedrijven over maatwerk.
De dijk in Velden wordt 80 centimeter tot één meter hoger. De dijk in Venlo-Noord wordt tussen 1,3 en 1,5 meter hoger.
De dijken in Lottum en Grubbenvorst zijn aangelegd onder een minder strenge norm en zijn dus minder hoog. Uit onderzoek blijkt dat ze voldoen aan de nieuwe normen.
De maatregelen van dit project kunnen gevolgen hebben voor de landbouwgrond. Zo zou het kunnen dat landbouwgrond buitendijks komt te liggen, waardoor het vaker overstroomt. De grond kan daarnaast worden verlaagd (afgegraven) voor rivierverruiming, waardoor de grond voor landbouw onbruikbaar wordt. Ook zou het kunnen dat landbouwgrond nodig is voor de ontwikkeling van natuur.
In het hele project proberen we via participatie de belangen van de inwoners, ondernemers en andere organisaties in de omgeving goed in het vizier te krijgen. Ook waar het gaat om eventuele gevolgen voor landbouwgrond zullen we uiteraard daarover het gesprek met de betreffende agrariër aan gaan.
Als er zand vrijkomt, willen we dit zoveel mogelijk hergebruiken binnen het project. Dit draagt ook bij aan onze ambitie voor duurzaamheid. Wanneer zand niet binnen het project hergebruikt kan worden, wordt via een businesscase bepaalt waar het zand naartoe gaat.