Leren van Limburgse basisschoolleerlingen


Kinderen denken mee over uitdagingen binnen het Hoogwaterbeschermingsprogramma

Impressie van vergelijkbaar traject © provincie Zuid-Holland

Om alle Limburgers te beschermen tegen het hoogwater van de toekomst, werkt Waterschap Limburg aan sterke dijken. Dit doen we in het Hoogwaterbeschermingsprogramma, samen met onze partners (zoals de provincie, gemeenten en ministeries) binnen 17 verschillende dijkversterkingsprojecten.

Benutten verfrissende denkkracht van kinderen

Een dijkversterking is niet van vandaag op morgen gerealiseerd. Het is een complex en zorgvuldig proces, waar het waterschap zich dagelijks met veel energie voor inzet. Daarin zoeken we de samenwerking met bewoners en ondernemers die in de buurt van de dijkversterking wonen of werken. Want, pas met alle kennis uit het gebied op tafel kan het waterschap zorgvuldige keuzes maken.

Om verfrissende ideeën en unieke oplossingen voor belangrijke vraagstukken te vinden, benut Waterschap Limburg nu ook de denkkracht van kinderen. Dit doen we in samenwerking met ConsultingKids; een partij die gespecialiseerd is in het voorleggen van volwassen vraagstukken aan kinderen.

Onbevooroordeelde kijk op de wereld

Het wereldbeeld van kinderen is anders dan dat van volwassenen. Kinderen zijn onbevooroordeeld, stellen vragen die volwassenen niet durven te stellen en komen met gedachten die niet bij volwassen opkomen.

Het resultaat?

  • Een enerverende dag waarin de kinderen belangrijke probleemoplossende vaardigheden leren.
  • Verfrissende ideeën van kinderen die het waterschap tot vernieuwende ideeën brengt.

Drie vraagstukken afgerond

Elk vraagstuk wordt verteld als een sprookje met fictieve figuren, genaamd ‘De Gompies’, als hoofdpersonen. Dit maakt het vraagstuk begrijpelijk voor kinderen, zonder dat de kernelementen verloren gaan. Bestuurders en medewerkers van het waterschap zijn aanwezig om uit eerste hand te horen waar de kinderen mee komen. Na afloop worden de ideeën van de kinderen vertaald naar de ‘volwassen wereld’, zodat deze ideeën gebruikt kunnen worden om het waterschap en partners te inspireren en te verbeteren.

In de eerste ronde hebben we vier groepen 7 betrokken bij een vraagstuk over tegenstrijdige belangen bij het leggen van een dijk: hoe ga je daar mee om en kom je samen tot een oplossing? We zijn hiervoor langs geweest bij scholen in Maastricht, Sittard, Heerlen en Roermond. Op basis van de creatieve en verrassende input kunnen we spreken van een geslaagde eerste ronde.

Inmiddels is ook de tweede ronde afgerond, waarvoor we de handen ineengeslagen hebben met de gemeente Venlo. De Venlose kinderen (in totaal drie klassen, groepen 6, 7 en 8) gingen aan de slag met de volgende vraag: Hoe kun je een stedelijk gebied als Venlo beschermen tegen hoogwater, maar kun je tegelijkertijd ook wonen bij de Maas een leuke ervaring laten zijn?

Tijdens de les kwam wethouder Marij Pollux langs. De kinderen konden haar van alles vragen over waterveiligheid in de stad. De kinderen zaten bomvol ideeën!

Het derde en tevens laatste traject is uitgevoerd rondom het thema duurzaamheid. Centrale vraag aan de leerlingen was: Hoe zorgen we dat iedereen bij alles denkt en werkt aan duurzaamheid?

Leerlingen van een basisonderwijs school in Eijsden-Margraten, twee in Maastricht en een in Venlo en ook een middelbare school in Venlo hebben ons geholpen bij dit vraagstuk.

Wethouder Mark Gerristen van Eijsden-Margraten kwam langs in de les en kreeg bijvoorbeeld de vraag: Waarom duurzaamheid niet gewoon al geregeld is?

Met de ideeën van de leerlingen hebben we veel input gekregen en kunnen we duurzaamheid dagelijks onder de aandacht van de medewerkers brengen.

Vragen of zelf een les organiseren?

Heb je op basis van deze informatie nog vragen? Neem contact op via 088 – 88 90 100 of stuur een mail naar [email protected].

Wil je meer te weten komen over hoe Waterschap Limburg het water beheerst, zodat er altijd voldoende en schoon water is en huizen niet onder water staat als het hard regent? Er zijn verschillende manieren om hier op een leuke en leerzame manier over te leren.

Wil je het waterschap op uw school uitnodigen om meer te vertellen over hoogwaterbescherming in Limburg? Vul dan het contactformulier in.

Wij maken de dijk

Joyce Vreede en Simone Derks

De creatieve denkkracht van Limburgse kinderen aanboren voor complexe vraagstukken. Als leerkracht en programmasecretaris zien Simone en Joyce waarom dit een waardevolle aanpak is.

2022: Tweede ronde

We bezochten in 2022 in de tweede ronde de volgende Limburgse scholen: