Van omgevingswerkgroep naar klankbordgroep

Gepubliceerd op 22 april 2024

Terugblik omgevingswerkgroep van 2 april

Op dinsdagavond 2 april jongstleden is de omgevingswerkgroep Thorn - Wessem op uitnodiging van Waterschap Limburg bij elkaar gekomen. De aanwezige leden zijn bijgepraat over de huidige stand van zaken voor zowel de dijkversterking als de beekverlegging. Daarnaast is er een doorkijk gegeven naar de rest van 2024 en is de planning op hoofdlijnen toegelicht. Tot slot zijn de ontwerptekeningen van de dijk besproken. Mocht u de presentatie, het verslag en de tekeningen willen bekijken, kijk dan op onze website.

Wij kijken terug op een constructieve avond waarin vragen en eventuele zorgen openlijk met elkaar zijn gedeeld. Dit was tevens de laatste bijeenkomst van de omgevingswerkgroep. Zoals u hieronder kunt lezen, gaan wij verder met een klankbordgroep.
Oproep aanmelden klankbordgroep

We gaan in deze fase van het project verder met een nieuw te vormen klankbordgroep. Hierbij is het de bedoeling dat er namens een algemeen belang meegedacht wordt op een bepaald thema of gebied. Graag roepen we eenieder op die hier interesse in heeft om zich aan te melden voor de klankbordgroep via dit aanmeldformulier. In dit formulier treft u meer informatie over de klankbordgroep.

Gesprek met dorpsraad Wessem

Op 18 maart hebben omgevingsmanager Ralph Gaastra en technisch manager Stephan Muijres Dorpsraad Wessem gesproken over de stand van zaken van het project en wat er de komende periode gaat gebeuren. Hierin kwam ook het verschil in standpunt aan de orde wat betreft de type kering bij de Maasboulevard. Zoals ook in een mail aan de Dorpsraad door de bestuurder van het waterschap, namens gemeente Maasgouw, provincie Limburg, Rijkswaterstaat en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, is geschreven, is die keuze - een permanente kering/ophogen maaiveld en een muurtje (harde kering) - in 2022 gemaakt en het uitgangspunt om verder aan het ontwerp te werken in de planuitwerkingsfase waarin we nu zitten. Dit houdt in dat het voorkeursalternatief (VKA) het vertrekpunt is en blijft.

Daarnaast heeft het waterschap toegelicht dat momenteel wordt onderzocht en berekend of de gewenste visoptrek gerealiseerd kan worden zoals deze nu in het voorkeursalternatief is opgenomen. Aangegeven is dat deze opgave voorkomt uit een Kader Richtlijn Water (KRW) opgave en dus niet gerelateerd kan worden aan de hoogwaterveiligheidsopgave. Het zijn twee aparte financieringsstromen. Het is niet mogelijk de gelden van een besparing op de uitwerking van de visoptrek over te hevelen naar de waterveiligheidsopgave oftewel het dijkversterkingsproject.

Op 5 april heeft Dorpsraad Wessem ruim 600 handtekeningen aangeboden aan de burgemeester van de gemeente Maasgouw. Waterschap Limburg was hierbij aanwezig. L1 heeft het gevolgd, zie het nieuwsitem op hun website.

Vervolgproces

Er worden twee ontwerpsessies gepland voor de inpassing van de Maasboulevard met een permanente kering/ophogen maaiveld en een muurtje (harde kering) waarbij gekeken wordt hoe recht kan worden gedaan aan de cultuurhistorische waarde van Wessem. Hierbij worden de Dorpsraad, RCE (Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed), gemeente, Rijkswaterstaat en provincie uitgenodigd.

Zodra deze sessies hebben plaatsgevonden en het ontwerp van de dijk is uitgewerkt, vindt er een inloopbijeenkomst plaats voor alle belangstellenden.

Participatie, meedenken

In de planuitwerkingsfase worden het ontwerp van de maatregelen voor de dijkversterking en beekherstel verder uitgewerkt. Dit doen we in samenspraak met de betrokken overheden, omwonenden, bedrijven en maatschappelijke organisaties. Vervolgens komen we tot een definitief ontwerp en als laatste in de planuitwerkingsfase komen we tot een ontwerp Projectbesluit dat ter inzage komt te liggen.
Deze stappen en waar u de mogelijkheid heeft om mee te denken en/of te reageren staan beschreven in het participatie- en communicatieplan en vindt u op onze website. Hier is ook een kennisgeving voor geschreven. In de kennisgeving participatie dijkversterking Thorn - Wessem staat beschreven hoe we de planuitwerkingsfase van dijkversterking Thorn - Wessem aanpakken en hoe u hier een bijdrage aan kunt leveren.