Zoeken - Zoekresultaten
Project Vierwaarden is een rijksproject binnen het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT). De Minister van Infrastructuur en Waterstraat is formeel opdrachtgever/bevoegd gezag. De afspraken over de samenwerking en de opdracht liggen vast in de startbeslissing. Hierin staat een aantal zaken die belangrijk zijn bij de start van een project. Denk aan de projectdoelstellingen, het budget en de planning. Aan de hand van de startbeslissing zijn alle partners gezamenlijk begonnen aan de verkenning. De startbeslissing kun je hier lezen.
Het is nog niet bekend welk pakket aan maatregelen er uiteindelijk komt. Hiervoor gaan we in de verkenningsfase mogelijke oplossingsrichtingen naast elkaar leggen, waarin zowel waterveiligheid, natuur en landschap, ruimtelijke ontwikkeling en ruimtelijke kwaliteit verbeterd worden. Dankzij het beoordelingskader en de voorverkenning hebben we wel al een aardig beeld van de mogelijke oplossingsrichtingen. Samen met bewoners, ondernemers en andere belanghebbenden gaan we het mogelijke pakket aan maatregelen onderzoeken.
We toetsen de oplossingsrichtingen op verschillende momenten. De verkenning startte met ongeveer vijf oplossingsrichtingen per deelgebied. Deze richtingen zijn getoetst door te onderzoeken of zij passen binnen het kader en op draagvlak kunnen rekenen. Aan de hand van deze toetsing en de inbreng vanuit de omgeving willen we tot ongeveer één of twee oplossingsrichtingen per deelgebied komen.
De gekozen oplossingsrichtingen zijn de ‘alternatieven’ die beschreven worden in een Notitie van Reikwijdte en Detailniveau (NRD). In de Milieueffectenrapportage (MER) worden deze alternatieven uiteindelijk onderzocht. Denk dan aan onderzoek naar de effecten op lucht, water, bodem en het landschap, maar ook geluidsniveaus en gezondheid.
In de voorverkenning zijn er voor elk gebied rivierkundige schetsen gemaakt. Deze rivierkundige schetsen gaan uit van wat voor de rivier de beste situatie zou zijn. Er zijn toen al een aantal oplossingsrichtingen uitgewerkt. In de eerste fase van de verkenning is er samen met betrokkenen gekeken naar deze oplossingsrichtingen. De oplossingsrichtingen die ook binnen onze kaders passen, beschrijven we in de Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD). Uiteindelijk willen we per deelgebied meerdere oplossingsrichtingen verder gaan onderzoeken in de Milieueffectenrapportage. Daarbij onderzoeken we de effecten op onder andere water, bodem en de leefomgeving. Daarnaast kijken we ook naar kosten en draagvlak.
In het beoordelingskader staat waar maatregelen aan moeten voldoen. Het beoordelingskader is onderdeel van de NRD.
Bij de start van de verkenning waren er al een aantal bouwstenen in beeld. Na inbreng vanuit de omgeving zijn de volgende bouwstenen mogelijk: aanleg nieuwe waterkering, aanleg nieuwe waterkering als contructie, bestaande waterkering versterken, bestaande waterkering verwijderen, korte hoogwatergeul, lange hoogwatergeul, ondiepe kwelgeul, diepe kwelgeul, maaiveldverlaging, verlaagde weg, brug, jachthaven verplaatsen, natuurontwikkeling langs de oevers, aanleg natuur.
We hebben niet elk gebied nodig om onze doelstellingen te behalen. Het zou dus kunnen dat het uiteindelijk niet nodig is om in uw gebied maatregelen te treffen. Tijdens de verkenning gaan we met inwoners, ondernemers en andere betrokkenen de puzzel leggen en kijken wat de best mogelijke opties per gebied zijn. De stuurgroep beslist hier over.
Wel is duidelijk dat er sowieso aan beide zijden van de Maas maatregelen gaan komen, zodat zowel gemeente Venlo als gemeente Horst aan de Maas gaan profiteren van de kansen die dit project biedt.
U betaalt indirect mee via de waterschapsbelasting die u jaarlijks betaalt. Een klein deel hiervan benut het waterschap voor het onderhouden van de dijken langs de Maas.
In de eerste fase van de verkenning organiseerden we verschillende bijeenkomsten waarbij u mee kon denken over mogelijke oplossingsrichtingen. Dit deden we door bijvoorbeeld in het najaar van 2023 ontwerpateliers in de gebieden te organiseren.
Hoe verder in de verkenningsfase, hoe beter we kunnen bepalen welke oplossingsrichtingen we verder willen uitwerken en onderzoeken. Deze oplossingsrichtingen beschrijven we in een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (de NRD). Hierin staat ook welke oplossingsrichtingen zijn afgevallen en waarom.
Van januari tot maart schrijven we deze NRD en stemmen we deze af met onze projectpartners, zoals de gemeenten. Midden april gaat de NRD ter inzage. U kunt hier dan zes weken lang reactie op geven. Op 25 maart (in Velden) en op 2 april (in Lottum) organiseren we informatiebijeenkomsten waarin we u meenemen in wat een NRD precies is, welke oplossingsrichtingen per deelgebied we verder willen onderzoeken en welke oplossingsrichtingen we willen laten afvallen. Op de hoogte blijven? Schrijf u in voor onze nieuwsbrief via onze projectpagina. Hier vindt u ook meer informatie over de verdere planning van het project.
Uw mening is erg belangrijk voor ons! Inwoners, ondernemers en andere betrokkenen kunnen op verschillende manieren meedenken over mogelijke oplossingen. Zo vinden er informatie- en inloopbijeenkomsten plaats. Via de nieuwsbrief kunt op de hoogte blijven van de bijeenkomsten die we organiseren. Met direct betrokkenen in het gebied vinden ontwerpateliers en keukentafelgesprekken plaats.
Van 19 april t/m 30 mei 2024 ligt de NRD ter inzage. U kunt hierop reageren met een inspraakreactie. In een later stadium kunt u ook reageren op het milieueffectenrapport.
U kunt ook contact opnemen met de omgevingsmanager van Vierwaarden via [email protected] of 088 – 88 90 100). Of vul ons contactformulier op de website in.
Deze dijk is afgekeurd en moet dus versterkt worden. Naast versterking van de bestaande dijk, ligt er ook ten aanzien van de locatie van de dijk een opgave. We moeten in het gebied namelijk ook ruimte maken voor de Maas. In Venlo en Velden liggen grote oppervlakten rivierbed achter de huidige dijk. Door de dijken naar achteren te verplaatsen, krijgt de Maas de ruimte die zij nodig heeft. Bekijk voor meer uitleg deze video.
Project Arcen gaat aan de slag met de dijkversterkingsopgave in Arcen. De versterking van de dijken rond Arcen wordt in project Vierwaarden niet meegenomen. Vierwaarden richt zich op het gebied Hertogbroek ten noorden van Arcen (hier zijn geen dijken).
We houden nauw contact met dit dijkversterkingsproject.
In Velden werkt Rijkswaterstaat aan het programma Kader Richtlijn Water (KRW). Dit ligt in het projectgebied van Vierwaarden. Er vindt zorgvuldig afstemming plaats met Rijkswaterstaat.
Het inpassen van de jachthaven in de OCE-weerd is een opdracht die het project Vierwaarden heeft gekregen en die is vastgesteld in de gemeenteraad van gemeente Venlo. Door de jachthaven te verplaatsen, ontstaat in de industriehaven ruimte voor uitbreiding van het bedrijventerrein. Ook wordt Venlo hiermee een nationale logistieke hotspot. De precieze locatie is op dit moment nog onduidelijk, maar de nieuwe plek vraagt om een nieuwe vorm en opzet die past bij het ontwikkelkader van de gemeente.
De gemeente Venlo heeft een ontwikkelkader gemaakt waarbinnen ons project moet bewegen. Het verplaatsen van de jachthaven is hier een belangrijk onderdeel van. Deze kun je hier lezen.
Als we een dijk terugleggen, komt deze dichter op woningen te liggen. Dit kan gevolgen hebben voor het uitzicht. Bij openbare plekken houden we hier rekening mee, maar bij particuliere grond niet. Als een tuin door een dijk doorsneden wordt, houden we wel rekening met dat deze grond wel toegankelijk blijft.
In dit project moeten we zowel huizen beschermen als de Maas de ruimte geven. Dit kunnen we bijvoorbeeld doen door de dijk terug te leggen. Onze verwachting is dat met deze maatregel geen bebouwing gesloopt hoeft te worden. De maatregelen die genomen worden, hebben mogelijk wel invloed op de tuinen die in het rivierbed liggen.
Het gaat om de uiterwaarden en de dijken bij Venlo-Noord en Velden en Hertogbroek bij Arcen. Ook gaat het om een deel van het gebied dat landinwaarts van de huidige dijken ligt. Hier wordt namelijk mogelijk de dijk verlegd om de rivier meer ruimte te geven. Dit wordt onderzocht in de verkenning.
Ondanks dat de huidige dijken in Grubbenvorst en Lottum nog niet dringend aan vervanging toe zijn, is er gekeken of het slim is om deze dijken gelijk aan de nieuwe norm te laten voldoen. Ze zijn inmiddels getoetst en voldoen al aan de nieuwe norm. Daarom hoeven ze op dit moment niet versterkt te worden.
Project Maasgaard is recent opgeleverd. De Groote Molenbeek in Lottum is opnieuw ingericht om het natuurlijk beekherstel te verbeteren. We zoeken continue afstemming met andere projecten en anticiperen op elkaar.
In Grubbenvorst en Lottum zijn zandwinbedrijven eigenaar van veel gronden in het plangebied. De projectkaders (waaronder het ontwikkelkader vanuit de gemeente) zijn leidend in het vinden van een oplossing voor onze opgaven. Binnen deze kaders is zandwinning mogelijk. Als een bedrijf niet aan de kaders voldoet, kan de grond worden gekocht. Delfstofwinners zijn aan het kijken hoe ze het ontwikkelkader kunnen interpreteren en hoe ze bij kunnen dragen. Zij zijn hierover in gesprek met het projectteam.
De gemeente Horst aan de Maas heeft een ontwikkelkader vastgesteld waarin staat wat de gewenste ontwikkelrichting van de gebieden langs de Maas is. Vanuit dit ontwikkelkader kunnen we nog een heleboel variaties maken. Via deze link kunt u het ontwikkelkader lezen.
Nieuwsservice 7 december 2023
Nieuwsbrief per gemeente 13 december 2023
Nieuwsservice 14 december 2023
Het Waterschap Limburg stelt op basis van de beleidsregels van Faunabeheereenheid Limburg een beverprotocol op.
Meer zoeken
Via onderstaande sites kunt u meer overheidsinformatie vinden.